Utvecklingschef,
mejerichef, vd...
Efter 30 r i
nringslivet tyckte Evamarie Lundahl att det kunde rcka.
- Jag tnkte, att om
jag varit chef i 30 r, kan det vara dags att gra ngot annat.
Som att starta eget efter
affrsidn att hjlpa fretag med chefskompetens och slja huvudbonader under
eget varumrke p ntet.
- Jag tror att mnga
skulle vilja gra likadant, vga ta steget. Sedan finns det andra som sger:
ska du inte skaffa dig ett riktigt jobb?
Fast det var just det hon
hade haft i 30 r, en vanlig hederlig anstllning. P Paroc i Skvde som
utvecklingschef, p Arla i Skvde som mejerichef, p Skara semin och p
ggfrdlaren Kllbergs i Treboda vd.
Det var dr, i Treboda,
som det inrutade livet med all den trygghet och alla de krav det innebr att
vara anstlld och chef tog slut.
- Visst funderade jag p
att ta en ny anstllning, p att ska ett nytt chefsjobb.
S blev det inte.
- Jag knde att jag ville
gra ngot annat.
Att hjlpa fretag och
kommuner med chefskompetens, antingen direkt eller indirekt, som chefsstd.
Det var den ursprungliga
affrsidn.
- De uppdrag jag har nu
r att vara chefsstdjare.
Men redan nr Evamarie
Lundahl i vras lt registrera sitt bolag Evandis fanns idn att slja ngon
vara p ntet.
- Det var drfr jag gick
en kurs i webbdesign.
Att det rkade bli just
en bandana, brim eller vad vi nu ska kalla den dr huvudbonaden
var en ren tillfllighet.
- Jag fick headscarves av min
man i fdelsedagspresent.
Evamarie och Anders
Lundahl spelar golf, orienterar och ker Vasalopp. Brim r helt enkelt ett
praktiskt plagg fr folk i farten, som mssa eller halsduk.
Nsta frga var: hur f
kontakt med en tillverkare?
- Frst hittade jag
ingenting p ntet. Men jag tog hjlp av min bror som har erfarenhet av import
frn Kina.
Det var dr de fanns,
tillverkarna. Evamarie Lundahl upprttade kontakter, hon fick hem massor med
varuprover, och hon gjorde marknadsunderskningar med den nrmaste
bekantskapskretsen.
Egentligen var det bara
ett problem: alla ville skicka en hel container...
Till slut kom hon i alla
fall verens med en tillverkare, och i augusti landade 3000 brimmar i tre olika
frger under varumrket Brim i Skvde.
- Mina kunder finns ver
hela landet, frn Skne till Norrbotten. Och mnga av de som kpt kommer tillbaka
och kper fler.
Men hur mnga brimmar som
slts s hr lngt, det r en affrshemlighet.
- Dremot ska alla som
ger sig in i det hr vara medvetna det tar tid att starta fretag.
Viktigast: korta
leveranstider, en hemsida som inger frtroende och att du verkligen tror p det
du gr.
Strategin: priset, det
ska vara billigt.
- Och s tror jag att det
r bra om man inte bara sljer ver ntet. Att frska sprida varorna p
arbetsplatser och till bekanta s att det ger ringar p vattnet r ett bra
stt.
Till vren ska Evamarie
Lundahl ka till Kina och en stor mssa i Canton fr att frska hitta en
kompletterande produkt till brimmarna. Fr trots att Óallt tar mycket lngre tid
n man trorÓ, ngrar hon inte att hon lmnade anstllningstryggheten och startade
eget.
- Det r managementdelen
jag lever p. Det andra r n s lnge hobbyverksamhet. Men tanken r att det
ska vxa, och det r vldigt kul att hlla p med det.
Christer Clausson