Tidningsartikel Skvde Xtra :

 

Utvecklingschef, mejerichef, vd...

Efter 30 r i nringslivet tyckte Evamarie Lundahl att det kunde rcka.

- Jag tnkte, att om jag varit chef i 30 r, kan det vara dags att gra ngot annat.

 

Som att starta eget efter affrsidn att hjlpa fretag med chefskompetens och slja huvudbonader under eget varumrke p ntet.

- Jag tror att mnga skulle vilja gra likadant, vga ta steget. Sedan finns det andra som sger: ska du inte skaffa dig ett riktigt jobb?

Fast det var just det hon hade haft i 30 r, en vanlig hederlig anstllning. P Paroc i Skvde som utvecklingschef, p Arla i Skvde som mejerichef, p Skara semin och p ggfrdlaren Kllbergs i Treboda vd.

Det var dr, i Treboda, som det inrutade livet med all den trygghet och alla de krav det innebr att vara anstlld och chef tog slut.

- Visst funderade jag p att ta en ny anstllning, p att ska ett nytt chefsjobb.

S blev det inte.

- Jag knde att jag ville gra ngot annat.

Att hjlpa fretag och kommuner med chefskompetens, antingen direkt eller indirekt, som chefsstd.

Det var den ursprungliga affrsidn.

- De uppdrag jag har nu r att vara chefsstdjare.

Men redan nr Evamarie Lundahl i vras lt registrera sitt bolag Evandis fanns idn att slja ngon vara p ntet.

- Det var drfr jag gick en kurs i webbdesign.

Att det rkade bli just en bandana, brim eller vad vi nu ska kalla den dr huvudbonaden var en ren tillfllighet.

- Jag fick headscarves av min man i fdelsedagspresent.

Evamarie och Anders Lundahl spelar golf, orienterar och ker Vasalopp. Brim r helt enkelt ett praktiskt plagg fr folk i farten, som mssa eller halsduk.

Nsta frga var: hur f kontakt med en tillverkare?

- Frst hittade jag ingenting p ntet. Men jag tog hjlp av min bror som har erfarenhet av import frn Kina.

Det var dr de fanns, tillverkarna. Evamarie Lundahl upprttade kontakter, hon fick hem massor med varuprover, och hon gjorde marknadsunderskningar med den nrmaste bekantskapskretsen.

Egentligen var det bara ett problem: alla ville skicka en hel container...

Till slut kom hon i alla fall verens med en tillverkare, och i augusti landade 3000 brimmar i tre olika frger under varumrket Brim i Skvde.

- Mina kunder finns ver hela landet, frn Skne till Norrbotten. Och mnga av de som kpt kommer tillbaka och kper fler.

Men hur mnga brimmar som slts s hr lngt, det r en affrshemlighet.

- Dremot ska alla som ger sig in i det hr vara medvetna det tar tid att starta fretag.

Viktigast: korta leveranstider, en hemsida som inger frtroende och att du verkligen tror p det du gr.

Strategin: priset, det ska vara billigt.

- Och s tror jag att det r bra om man inte bara sljer ver ntet. Att frska sprida varorna p arbetsplatser och till bekanta s att det ger ringar p vattnet r ett bra stt.

Till vren ska Evamarie Lundahl ka till Kina och en stor mssa i Canton fr att frska hitta en kompletterande produkt till brimmarna. Fr trots att allt tar mycket lngre tid n man tror, ngrar hon inte att hon lmnade anstllningstryggheten och startade eget.

- Det r managementdelen jag lever p. Det andra r n s lnge hobbyverksamhet. Men tanken r att det ska vxa, och det r vldigt kul att hlla p med det.

 

Christer Clausson